مطالعات مهندسی

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
نویسندگان

ضد یخ یا تندگیر کننده

چهارشنبه, ۱۰ دی ۱۳۹۹، ۱۰:۴۵ ب.ظ | سیدرضا میرموسوی | ۰ نظر

در اینجا قصد داریم با استناد به تعاریف ذیل، این مطلب رو بیان کنیم که استفاده از کلمه ضدیخ به عنوان ماده ای افزودنی در هنگام بتنی ریزی در هوای سرد اشتباه است.

بتن شناسی، آدام نویل

مواد افزودنی تسریع کننده

به منظور اختصار، نوع c مواد افزودنی تشریح شده در آیین نامه ASTM به عنوان تسریع کننده مطرح می گردد. عملکرد آنها اساساً تسریع توسعه مقاومت اولیه بتن، یعنی سخت شدن آن می باشد. گو اینکه این مواد همچنین می توانند هم زمان، گیرش بتن را تسریع نمایند. اگر تفکیک بین این دو خاصیت ضرورت یابد، شاید در نظر گرفتن خاصیت تسریع کنندگی گیرش آنها مفید باشد.

تسریع کننده ها را می توان در مواردی که بتن در دمای پایین، به فرض 2 تا 4 درجه سانتی گراد ریخته می شود در تولید بتن پیش ساخته (جایی که برداشتن سریع قالب ها مطلوب است)، و یا در کارهای تعمیرات اضطراری، به کار برد. سایر امتیازات تسریع کننده ها عبارت اند از میسر نمودن پرداخت زودهنگام سطح بتن و به کار بردن لایه عایق به منظور محافظت، و همچنین بهره برداری سریع تر از سازه. به عکس، در دماهای زیاد ممکن است تسریع کننده ها باعث توسعه روند بسیار زیاد هیدراسیون و ترک های ناشی از جمع شدگی گردند.

در حالی که تسریع کننده ها اغلب در دماهای خیلی کم به کار برده می شوند، ولیکن آنها عوامل ضد یخ نمی باشند. این مواد نقطه انجماد بتن را کاهش می دهند، اما نه بیشتر از 2 درجه سانتی گراد، به طوری که اقدامات معمولی احتیاطی یخ بندان همیشه باید رعایت شود.

مسئله دیگر اینکه هرچند ممکن است ضد یخ حاوی کلرید کلسیم نباشد، اما در هر صورت نباید از تاثیر آن بر سنگدانه ها و همچنین جمع شدگی بتن غافل شد. در نهایت به دلایل اقتصادی ممکن است ترکیب واقعی افزودنی افشا نشود!!

 

.....

استفاده از عنوان ضدیخ به این معنی می باشد که بتن علیرغم اینکه روند گیرش خود را به صورت طبیعی طی می کند، اما آب درون آن یخ نمی زند که این موضوع از اساس غلط است. چرا که می بایست شرایطی را به وجود آورد که آب بتن قبل از یخ زدن وارد عمل هیدراسیون شده و روند سخت شدگی بتن به سرعت پیش برود. و این یعنی تسریع کننده یا تندگیر کننده.

  • سیدرضا میرموسوی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">